Interessante breinartikelen en -filmpjes
Met het lezen van recente breinartikelen kunt u ervoor zorgen dat uw breinkennis up-to-date blijft. In een hoog tempo verschijnen er publicaties van wetenschappelijke onderzoeken, waarvan sommige ook het nieuws bereiken. Dit levert soms (heftige) discussies op, zowel binnen als buiten het onderwijs. Denk aan wel of niet gehoor geven aan de verschillen tussen jongens- en meisjesbreinen, het nut van bewegen voor leren, het gebruik van tablets, etc. En er is ook veel tegenstrijdige informatie: zijn de 21st-century skills niet gewoonweg een hype? Is beelddenken mythe of waarheid?
Op deze pagina zijn verschillende interessante breinartikelen, sites of filmpjes te vinden, die kunnen bijdragen aan meer up-to-date breinkennis. Of die u aan het denken zetten. De onderwerpen zijn op alfabetische volgorde geordend. Het is een groei-site, dus de lijst wordt voortdurend ververst en verouderde info zal worden verwijderd. Ik probeer hierbij zo kritisch mogelijk te kijken naar de wetenschappelijke onderbouwing van de links. Let op: de meeste breinartikelen en sites zijn Engelstalig. En helaas…bij de YouTube-filmpjes ontkomt u soms niet aan reclame!
Aandacht en concentratie
- Waarom we de autoradio zachter zetten als we de weg kwijt zijn: over verdeelde aandacht.
- Een fraai TED-filmpje over aandacht en afleiding.
- Nobelprijs-winnaar Daniel Kahneman geeft in deze TED-talk mooie inzichten over ons geheugen.
Beelddenken
- beelddenken-kritisch-bekeken-2000.
- de wetenschappelijk wankele basis van het begrip beelddenken.
Breinmythen
- Artikel over hardnekkige breinmythen in het onderwijs: four-neuromyths-that-are-still-prevalent-in-schools.
- Artikel van Dekker en Jolles over neuromythen.
Feedback
- Waarom hebben onze hersenen moeite met feedback?
- YouTube filmpje waarin de kracht van stapsgewijze feedback wordt gedemonstreerd.
- John Hattie over de kracht van feedback (geluid is niet optimaal).
Geheugen
- Geheugenstrategieën aanleren: een leerkracht aan het woord.
- Hoe zorg je ervoor dat leerlingen de leerstof voor lange termijn goed opslaan, snel kunnen ophalen en juist toepassen. Een uitgebreid Engelstalig artikel.
Hersenfuncties algemeen
Intelligentie
- Over de zin en onzin van de Verbaal-Perfomaal kloof: de-mythe-van-de-v-p-kloof. (Word-document)
Leerstijlen
- Het feit dat je leerlingen moet aanspreken op hun leerstijlen om beter te leren…is (met de huidige stand van de wetenschap) een breinmythe!
- Professor Daniel Willingham legt de kritiek op leerstijlen uit in dit YouTube-filmpje.
Motivatie
- Belonen kan averechts werken. Een artikel vanuit het kleuteronderwijs.
- TED-filmpje van Dan Pink over motivatie’: over de nuance bij het begrip ‘belonen’.
- Leren gemotiveerde leerlingen beter dan ongemotiveerde leerlingen? Een kritische blog van hoogleraar Paul Kirschner.
- Kritiek op de blog van Paul Kirschner: een tegenreactie door Dirk van der Wulp.
- Hoe motiverend geeft u les? Een blog vanuit het CPS.
- TED-speech van Carol Dweck over de groei-mindset.
Neurofeedback
- Geen effectiviteit van neurofeedbacktraining bij adolescente ADHD’ers te vinden.
- Wetenschappelijke onderbouwing Neurofeedback onder de loep.
- Discussie over neurofeedback bij ADHD.
Neuroplasticiteit
- Hoe leren je brein verandert: over neuroplasticiteit.
- Hoe je het beste met je brein om kunt gaan voor een leven lang leren: als varen op een boot.
Neuro-linguïstisch programmeren (NLP)
- NLP is een pseudo-wetenschap,volgens emeritus-hoogleraar Psycholinguïstiek Willem Levelt.
Werkgeheugen
- Over de rol van het werkgeheugen bij leren.
- Interessante TED-filmpjes over werkgeheugen.